آشنایی با دوربین مدار بسته

آشنایی با دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته چیست  ؟

دوربین مداربسته به انگلیسی  closet circuit television  و اختصار cctv به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت  بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. دوربین های مدار بسته بیشتر برای حفاظت ، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود  و توانایی این را دارند که به عنوان دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس نیز استفاده شوند .

دوربین مداربسته چه کاربردی دارد ؟

اصلیترین کاربرد دوربین های مداربسته  حفاظت و امنیت بوده و از دوربین مدار بسته می توان در کاربردهای پلیسی ( جلوگیری از ارتکاب جرم ) ، نظامی ، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس نیز استفاده نمود .

دوربین مدار بسته و جلوگیری از ارتکاب جرم : بنا به آمار بدست آمده با نصب دوربین مدار بسته در پارکینگ می توان تا 51 %  در فرودگاه ها تا 23% و در مکان های عمومی تا 7% از تعداد جرایم کاسته شده است .

دوربین مدار بسته در صنعت :  از دوربین های مداربسته در محل ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک و سخت است می توان بهره گرفت . از دوربین های مدار بسته می توان برای نظارت امنیتی , اسکن خط تولید و دوربین های حرارتی استفاده نمود .

دوربین مدار بسته و کنترل ترافیک

دوربین مدار بسته و کنترل ترافیک :  از دوربین مدار بسته می توان برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده ای استفاده نمود . نظارت بر ترافیک و استفاده در سیستم های نمایش ترافیک , نظارت بر تصادفات ,  شناسایی جرایم رانندگی , شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها از جمله کاربردهای دوربین مدار بسته در کنترل ترافیک هستند .

دوربین مدار بسته و امنیت در حمل و نقل عمومی :  از دوربین مداربسته در مکان های عمومی برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد استفاده می شود. بطور مثال در متروها , اتوبوس و قطارها  از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور اطمینان از امنیت مسافران می توان استفاده نمود .

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته را از نظر نوع سیگنال می توان به سه دسته دوربین های آنالوگ , دوربین های ip  آی پی تحت شبکه و دوربین های دو منظوره تقسیم نمود که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم :

دوربین های مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ اولین نسل از دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می نمایند .کابل متداول مورد استفاده در دوربین مدار بسته آنالوگ کابل کواکسیال است اما ارتباط تصویر این دوربین ها با کابل های مختلف بر حسب نیاز نیز امکان پذیر است.

دوربین های مدار بسته آنالوگ تابعی از امواج آنالوگ هستند به این معنا که اگر امواج آنالوگ در معرض نویز قرار گیرند ( نویز های مختلف الکترومغناتیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق ) بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ تاثیر گذاشته و کیفیت آنها را کاهش می دهند . جهت جلوگیری از افت کیفیت دوربین های آنالوگ می توان از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا استفاده نمود .

با توجه به ارسال آنالوگ صدا و تصویر , امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر بسادگی فراهم است بنابراین این دوربین ها هیچوقت نمی تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشند.

برای ضبط تصاویر آنالوگ باید از سیستم دیجیتال استفاده نمود و باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. برای تبدیل تصاویر دیجیتال به آنالوگ از دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال dvr استفاده می شود. دستگاه های دی وی آر  برای ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ و ارتباط دیجیتال با شبکه را برای ما فراهم می نمایند .

استفاده از دوربین های آنالوگ به علت هزینه پایین تر نسبت به دوربین های دیجیتال در بازار ایران رایج و شناخته شده است هر چند که با توجه گرایش  بازار به سمت دیجیتالی شدن  تمایل به خرید دوربین های شبکه در حال افزایش است .

مزایای دوربین های مدار بسته آنالوگ :

از مزایای دوربین های مدار بسته آنالوگ می توان به قیمت پایین , تنوع گسترده در بازار ایران , سادگی نصب نسبت به دوربین های دیجیتال اشاره نمود .

معایب دوربین های مدار بسته آنالوگ :

کیفیت پایین تر دوربین های آنالوگ نسبت به دیجیتال , امکان نویز پذیری به دلیل استفاده از سیستم آنالوگ , هزینه بالای سیم کشی در پروژه های متوسط و بزرگ و ارتباط بیسیم با کیفیت پایین و نا امن از اصلی ترین معایب دوربین های آنالوگ به شمار می رود .

دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه

دوربین های مدار بسته IP تحت شبکه

دوربین های مدار بسته  ip جدیدترین نسل دوربین های مداربسته هستند که از امواج دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. دوربین های آی پی برخلاف دوربین های آنالوگ از همان ابتدا تصاویر امواج را به صورت دیجیتال تبدیل می کنند . هر دوربین مدار بسته آی پی  همانند یک وسیله دیجیتال در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد. ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین های مداربسته ip مزایای زیادی را به همراه دارد .

مزایای دوربین های مدار بسته آی پی :

اگر بخواهیم مزایای دوربین های مدار بسته آی پی را بطور خلاصه شرح دهیم می توانیم به کیفیت بالای دوربین , امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی , امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا , امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه اشاره نماییم .

معایب دوربین های مدار بسته آی پی :

قیمت بالای دوربین های آی پی نسبت به آنالوگ و محدودیت پهنای باند را شاید بتوان از معایب این دوربین ها برشمرد .

دوربین های  مدار بسته تحت شبکه را می توان از طریق شبکه داخلی و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت متصل نمود و از آن طریق کنترل  نمود .

برای ضبط تصاویر دوربین های آی پی نیازی به dvr  نیست و می توان با یک دستگاه مرتبط با شبکه داده های دوربین های آی پی را ذخیره کرد , دستگاه ضبط تصاویر دیحیتال nvr  بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های مداربسته ip قادرند با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن تصاویر را  به مرکز نظارتی منتقل نمایند .

ارتباط دوربین های مداربسته تحت شبکه به علت کدگذاری اطلاعات بسیار مطمئن تر و امن تر خواهد بود و دیگر مانند دوربین های آنالوگ نگرانی ربوده شدن تصاویر وجود نخواهد داشت و این دوربین ها بدون افت کیفیت ؛ تصویر و صدا  را به هر نقطه ارسال می کنند .

دوربین های مدار بسته دو منظوره

دوربین های مدار بسته دو منظوره , دوربین های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. دوربین های دو منظوره دارای کیفیت آنالوگ بوده و موتوان از آنها بصورت آنالوگ و یا تحت شبکه استفاده نمود . استفاده از دوربین های دو منظوره در زمانی که نیاز است یک یا چند دوربین بصورت مستقیم به شبکه متصل شود توصیه می گردد .

سوالات متداول

آیا دوربین های مدار بسته دائما در حال ضبط هستند ؟

دوربین های مدار بسته , با توجه به هدف نظارتی انها می توانند تصاویر را بصورت مداوم ضبط کنند یا در صورت شناسایی حرکت تصاویر مربوطه را ضبط کنند .

آیا دوربین های مدار بسته می توانند صدا را ضبط کنند ؟

بله , دوربین های مدار بسته آنالوگ و IP در صورت دارا بودن قابلیت ضبط صدا می توانند تصاویر را همراه با صدا ضبط کنند . در دوربین های آنالوگ صدا بصورت مستقیم به DVR انتقال داده می شود .

اجزای دوربین مدار بسته چیست ؟

دوربین های مدار بسته باتوجه به کاربرد آنها دارای ویژگی ها و مشخصات متفاوتی خواهند بود , اجزای اصلی سیستم دوربین مدار بسته شامل دوربین , لنز , منبع تغذیه برق و DVR می باشد .

برای راه اندازی دوربین مدار بسته چه چیزهایی نیاز داریم ؟

تجهیزات اصلی مورد نیاز برای نصب سیستم دوربین مدار بسته عبارتند از : دوربین مدار بسته , کابل های اتصال , دستگاه DVR , هارد دیسک , منبع تغذیه برق .

دوربین مدار بسته چه کمکی به کسب و کار ما می کند ؟

دوربین های مدار بسته برای محافظت و جلوگیری از سرقت دارایی ها , افزایش ایمنی و سیاست های بهداشتی و ایمنی می توانند مفید باشند .

اشتراک گذاری:

نظر بدهید